Jak żyć 120 lat w dobrym zdrowiu? Odkrywamy sekrety długowieczności!

staruszkowie

Według naukowców ciało człowieka jest zaprogramowane, żeby funkcjonować w dobrej formie nawet przez 120 lat. Potwierdzają to długowieczne populacje zamieszkujące Dolinę Vilacabamba (Ekwador), wyspę Okinawa (Japonia) czy Dolinę Hunzy (Pakistan). Jaki jest sekret ich długowieczności? Bez problemu można zauważyć zbieżności w prowadzonym stylu życia. Najważniejszy z nich to przygotowanie do starości już w młodości, bo od tego jak żyjemy teraz, zależy jak będziemy się czuć osiągając sędziwy wiek.

Odpowiednia dawka aktywności i odpoczynku

Zalecanym natężeniem aktywności sportowych jest umiarkowany wysiłek trwający około 30 minut i podejmowany 3-5 razy w tygodniu. I chociaż mówi się, że ruch to zdrowie to zbyt intensywny i długo trwający wysiłek może być szkodliwy dla organizmu, gdyż prowadzi do zwiększonej produkcji cytokin prozapalnych.

NIe można też zapomnieć o odpowiedniej dawce snu. Rekomendowany jest codzienny odpoczynek trwający przynajmniej 6 godzin. Jest to minimalna długość pozwalająca na regenerację organizmu.

Niskokaloryczna dieta

Wśród długowiecznych plemion góruje dieta ze zredukowaną ilością kalorii nawet o 30-50% w stosunku do diety ad libitum (według upodobania). Pozwala to na zmniejszenie przemian metabolicznych, dzięki czemu organizm zużywa mniej tlenu a w konsekwencji podnosi się ochrona przed uszkodzeniami wywołanymi wolnymi rodnikami. Z drugiej strony wiele osób spożywa więcej energii (kalorii) niż zużywa, co jest zbędnym obciążeniem dla organizmu.    

Ważne jest, żeby w ramach diety dostarczać odpowiedniej ilości mikroelementów i witamin, które są niezbędne do poprawnego funkcjonowania. Niestety, w świecie w którym królują przetworzone produkty jest to niemal niemożliwe. Z tego względu warto korzystać z właściwej suplementacji.

Codzienna suplementacja

Suplementacja witaminami i mikroelementami powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb organizmu. Zaleca się unikanie multiwitamin, gdyż jednoczesne przyjmowanie kilku substancji wpływa negatywnie na absorpcję i tym samym nie daje zamierzonego efektu. Ważna jest również suplementacja hormonalna, m.in.: estrogenów u kobiet, testosteronu u mężczyzn, melatoniny, hormonów tarczycy oraz witaminy D3. Spadek tych hormonów wpływa na przyspieszenie procesów starzenia. Odpowiednie dawki hormonów powinny zostać dobrane przez lekarza endokrynologa lub specjalistę medycyny prewencyjnej i przciwstarzeniowej.   

Medycyna prewencyjna i przeciwstarzeniowa

Sekrety długowieczności bada i adaptuje na potrzeby każdego z nas nowo powstała gałąź medycyny - medycyna prewencyjna i przeciwstarzeniowa. Zajmuje się ona głównie dbaniem o utrzymanie jak najdłużej zdrowia oraz spowolnieniem procesu starzenia się. Koncentruje się również na przeciwdziałaniu chorobom prowadzącym do przedwczesnego starzenia, zdrowym stylu życia i właściwym sposobie odżywiania. Dzięki indywidualnie dobranym programom leczniczym i profilaktycznym możliwe jest wzmocnienie funkcjonowania całego organizmu, poprawa wyglądu skóry, samopoczucia i jakości życia w każdej sferze.

Jak wygląda “leczenie”? W trakcie pierwszej konsultacji pacjent wypełnia obszerną ankietę dotycząca swojego stanu zdrowia. Po analizie wyników ankiety oraz przeprowadzonego wywiadu medycznego lekarz zleca dalsze badania. Na tej podstawie opracowywany jest indywidualny program leczniczy i profilaktyczny dla danego pacjenta, uwzględniający odpowiednią dietę, zmianę stylu życia oraz właściwą suplementację lekową (witaminy, hormony, mikro- i makroelementy). W zależności od indywidualnych wskazań, kolejne badania i konsultacje medyczne odbywają się w cyklach kilkumiesięcznych.

Ważnym czynnikiem wpływającym na powodzenie prowadzonej terapii przeciwstarzeniowej jest jej jak najwcześniejsze rozpoczęcie. O długowieczności tylko w 20% decydują geny, w 80% jest to właśnie efekt podejmowanych przez nas codziennych działań. Im szybciej złe nawyki zostaną zastąpione dobrymi, tym większa szansa na sukces.   

Blog_120 lat.png